FAQ

(FAQ - Vanliga frågor)

Nedan hittar du vanliga frågor och svar avseende användningen av Takeout.dk

  1. Måste jag registrera sig som användare?
  2. Jag har glömt mitt lösenord
  3. Jag kan inte logga in
  4. Hur beställer jag via Takeout?
  5. Är restaurangen öppen?
  6. Var finns min kontoinformation?
  7. Hur ändrar jag mina personliga uppgifter och preferenser?
  8. Vad gäller för mina personuppgifter och säkerhet?
  9. Hur prenumererar / avslutar jag prenumerationen på nyhetsbrevet?
  10. Hur sker leveransen?
  11. Finns det någon ångerrätt?
  12. Vad gäller vid fel och brister?
  13. Vilka betalningsmetoder kan jag använda?
  14. Systemet kräver att jag använder betalkort vid hemkörning
  15. När dras beloppet från mitt betalkort?
  16. Hur vet jag att min beställning är klar / levererad?

 

Har du frågor är du välkommen att kontakta oss på telefon (45) 70 27 70 30 eller skicka ett e-postmeddelande till kundeservice@takeout.dk så återkommer vi inom kort.

 

  1. Måste jag registrera sig som användare?

Ja. Om du vill använda Takeout.dk och tillhörande appar så måste du registrera dig som användare för att kunna lägga en beställning. Registreringen kan ske via vår webbplats eller app. 

Det kostar inget att bli medlem och som medlem får man ett antal förmåner som du kan läsa mer om under "Företagskonto och förmåner"[HYPER LINK]. Du kan läsa vår integritetspolicy och om säkerhetsåtgärder under "Villkor och Cookies" [HYPER LINK].

  1. Jag har glömt mitt lösenord

Klicka på "Glömt lösenord" i inloggningsfältet och ange e-postadressen som även är ditt användarnamn. Därefter skickas lösenordet direkt till din angivna e-postadress.

  1. Jag kan inte logga in

När du loggar in är det viktigt att du anger korrekt e-postadress (användarnamn) och lösenord. Du kan ändra ditt lösenord via fliken "Kontoinformation" efter inloggning. Klicka på profilknappen längst uppe till höger som liknar en spelpjäs. Kan du fortfarande inte kan logga in ska du klicka på "Glömt lösenord" i inloggningsfältet och ange din e-postadress. Därefter skickas lösenordet direkt till din angivna e-postadress.

  1. Hur beställer jag via Takeout?

Man beställer snabbt och enkelt mat för avhämtning / utkörning via en smidig och okomplicerad process hos Takeout:

  1. Välj adress
  2. Välj restaurangen du vill beställa från
  3. Välj mat och / eller dryck
  4. Välj avhämtning eller hemkörning
  5. Bekräfta din beställning och betala

 Och sedan är maten på väg.

  1. Är restaurangen öppen?

Listade restauranger visar information om öppettider när du söker på dem. Du kan också "filtrera" på att bara se restauranger som är öppna just nu. 

Om du väljer en restaurang som är stängd så får du information om detta och kan förbeställa mat till deras öppettid eller helt enkelt välja en annan restaurang.

För att se restaurangernas dagliga öppettider ska du klicka på ikonen "info" under deras bilder. 

  1. Var finns min kontoinformation?

Du hittar alla dina uppgifter genom att klicka på profilknappen längst uppe till höger som liknar en spelpjäs. Där hittar du dina kontouppgifter med allt från kontaktinformation och leveransadresser till tidigare beställningar och favoritbeställningar.

Via denna enkla översikt kan du samtidigt lägga snabbare och mer personliga beställningar eftersom du kan anpassa och ändra din personliga information och dina preferenser avseende favoritrestauranger och favoritbeställningar såväl som att du ser all information om tidigare beställningar.

  1. Hur ändrar jag mina personliga uppgifter och preferenser

Du kan ändra dina personliga uppgifter och preferenser genom att logga in som användare. När du loggat in kan du ändra önskade uppgifter som lösenord, adress, favoritbeställningar, registrering / avregistrering av nyhetsbrev m.m. under "kontoinformation”.

  1. Vad gäller för mina personuppgifter och säkerhet?

Vi är mycket uppmärksamma på vikten av en tydlig och fast policy avseende skydd av dina personuppgifter och annan säkerhet. Läs mer om vår kundpolicy avseende personliga uppgifter och säkerhet under länken ”Villkor och cookies”.

  1. Hur prenumererar / avslutar jag prenumerationen på nyhetsbrevet?

Det är lika lätt att avsluta prenumerationen som att starta den. Registreringen kan exempelvis ske via webbplatsen under "Kontoinformation", specifika annonser och kvitton från inköp. Vill du avsluta nyhetsbrevet ska du bara klicka på avsedd länk i nyhetsbrevet eller logga in under "kontoinformation" och klicka registrera / avregistrera.

  1. Hur sker leveransen?

Takeout ser till att beställningen skickas till restaurangen och hemkörningen sker primärt av Takeouts egna chaufförer och bilar. Det kan hända att vissa restauranger levererar själv. Vid extraordinärt hektiska tidpunkter kan Takeout ta hjälp av tillförlitliga chaufförer från tredjepart för hjälp till med leveranserna. 

  1. Finns det någon ångerrätt?

Man har ingen ångerrätt enligt konsumentlagen på färdiglagad mat och liknande från tidpunkten för bekräftad beställning. Alla beställda produkter går direkt till produktion och anses därför som påbörjade i samband med att du mottar din beställningsbekräftelse. Du kan se Takeaways generella handelsvillkor genom att klicka på länken Handelsvillkor.

  1. Vad gäller vid fel och brister?

Vid fel, brister eller möjligen förlorade beställningar ska du kontakta restaurangen om denna tagit hand leveransen. Om Takeout har hanterat leveransen ska du kontakta Takeouts kundtjänst på telefon: (45) 70 27 70 30 eller e-post kundeservice@takeout.dk.

Takeout.dk skickar beställningarna digitalt och strävar alltid efter att webbplatsen ska fungera felfritt. Trots detta kan vi kan inte garantera att webbplatsen och telefonsystemet alltid fungerar felfritt och vi tar tillika förbehåll för tryckfel och slutsålda produkter.

  1. Vilka betalningsmetoder kan jag använda?

Alla priser anges i DKK och inkluderar moms. Betalning sker genom att vi drar från betalkortet eller genom kreditsystemet (gäller endast företag och offentliga verksamheter). Om man använder betalkort kan beloppet dras efter leverans av beställningen och därmed efter produktleverans.

När Takeout tar hand om leveransen för restaurangen kan man inte betala med kontanter vid leverans eftersom Takeouts chaufförer får av praktiska och säkerhetsmässiga skäl inte handskas med kontanter; därför måste betalningen ske på nätet med betalkort eller via kreditsystemet (för företag och offentliga verksamheter).

  1. Systemet kräver att jag använder betalkort vid hemkörning

När man beställer hemkörning och Takeout tar hand om den åt restaurangen, måste man betala för beställningen med betalkort på nätet (eller "kredit" för företagsanvändare som är anslutna till Takeouts företagssystem). Detta beror på att chaufförerna får av praktiska och säkerhetsmässiga skäl inte springa runt med flera tusentals kronor i kontanter. Dessutom innebär tvingad betalkortsbetalning att alla parter sparar mycket tid på administration; eftersom man undviker en avräkning mellan tre olika parter (chaufför, restaurang och kund) som annars skulle vara fallet med kontanter.

  1. När dras beloppet från mitt kreditkort?

När du betalar via nätet hos Takeout så sker betalningen här och nu - precis som när du betalar med ditt kreditkort på annan plats. Beloppet dras däremot först när Takeout aktivt häver beloppet via DIBS eller Braintree Payments (betalningssystem). När själva beloppet dras från ditt konto beror alltså på den konkreta transaktionstiden men vanligtvis inom 1-2 dagar.

  1. Hur vet jag att min beställning är klar / levererad?

Din beställning bekräftas och genomförs först när du klickar på "Godkänn beställning" i slutet av beställningsprocessen och / eller ev. betalar online via betalningssystemet DIBS eller Braintree Payments. Innan du godkänner beställningen så visar vi all relevant information om denna för att du ska kunna göra "sista minuten"-ändringar innan vi skickar din beställning.

Beställningsbekräftelsen - med hälsningen "Smaklig måltid" - är slutligen din garanti för att beställningen har skickats och tagits emot av restaurangen. En bekräftelse på din beställning som innehåller ett ordernummer, leveranstid o.d. skickas även till din e-postadress och där kan du se innehållet av hela beställningen.

 

 


Vi använder kakor för att erbjuda dig bättre service. Fortsätt använda vår webbplats om du godkänner detta, eller läs mer om hantering av kakor här.